tisdag 25 augusti 2009

Apropå mitt tidigare inlägg idag


...så måste jag berätta något sjukt underhållande.

Eftersom jag jobbar med ganska svårt sjuka människor är rutinen sådan att om pesonal insjuknar på arbetet, med influensasymptom, skall man gå hem genast - via infektionsdisken på akuten för att ta ett prov.

Detta är väl antagligen för att kunna hindra en eventuell smittspridning på sjukhuset, inte vet jag, men så är det.

En kollega till mig fick härom kvällen hosta och feber på jobbet - ingenting hon normalt sett skulle ha gått hem för, men i denna hysteri tordes hon inte annat. Hon uppsökte plikttroget infektionsdisken på väg hem, och vad möttes hon av?

Jo - hon fick gå in i ett isolerat rum med ingång utifrån. Bakvägen alltså. Inga baciller i väntrummet inte! Väl där, togs hon emot av personal iklädd full skyddsmundering, från topp till tå med munskydd och visir. De tog ett prov.

Sedan skickades hon hem med uppmaningen att - och här kommer det bästa - STANNA HEMMA I SIN LÄGENHET, OCH INTE UNDER NÅGRA OMSTÄNDIGHETER LÄMNA DEN. "Och om du har en sambo, så bör han inte vara hemma."
"Är det Ebola ni misstänker, eller?" undrade min kära kollega, och frågade sedan hur det var tänkt att hon skulle komma hem till sin lägenhet, där hon nu skulle sitta isolerad. "Får man en sjukresa då eller?".
Svaret blev nej - du får åka buss. Landstinget har inte råd att betala hemresan till alla som söker för lite förkylningssymptom.

Åh, jag skrattar ihjäl mig!!! Först ska hon isoleras som den värsta tänkbara pestråttan, och sedan skall hon ta BUSSEN hem? Åh, jag vill bara kittla hela detta jävla system under fötterna, känner jag.

Inga kommentarer: