måndag 23 november 2009

Mörkret



Det äter fan upp mig!

Det kväver mig!


Jag har ansträngt mig för att gilla läget. Jag menar, jag kan ju inte förhindra det. Det ÄR mörkt såhär års. Jävligt mörkt. Så, hur överlever man?

Jag försöker fylla min dag med positiv energi så gott det går. Massa vitaminer i frukt och grönsaker, tända lampor i alla rum, tända ljus på kvällarna. Träning, promenader och titta ut så fort det är dagsljus ute.

Och så idag så kom jag på det. Det är ungefär en månad kvar nu. Sen vänder det! En stund står det lite still, och så småningom börjar det ljusna igen! Så vinner åter dagarna över nätterna! Ljuset härskar i mörkret.

Var inte rädd för mörkret
ty ljuset vilar där.
Vi se ju inga stjärnor
där intet mörker är

I ljusa irisringen
du bör en mörk pupill
Ty mörkt är allt som ljuset
med bävan längtar till

Var inte rädd för mörkret
ty ljuset vilar där
Var inte rädd för mörkret
som ljusets hjärta bär

- Erik Blomberg

3 kommentarer:

elin sa...

Hej! Gjorde en bildsökning på google med mörker som söktext och fick fram din bild ifrån det här inlägget, är det ok om jag lånar den till min blogg? annars kan jag ta bort den om du vill det.. tyckte den passade in lite till det jag precis skrivit..
mvh elin (tusshuvds.blogg.se)

elin sa...

hej igen, fick inte till det så det fick bli en annan bild istället.. kunde inte ta bort min kommentar så fick bli en till istället :)

Louise sa...

Hejsan, jag kom över detta inlägget i samma stund som ajg skrev om min vinterdepression. det kom rätt lägligt haha. Jag har aldrig mött någon som blir så nedstämd på vintern förr. var bara tvungen att lägga till en kommentar. fin dikt också!