torsdag 12 maj 2011

Skogens förvandling

Minns ni för en och en halv månad sedan? Hur snön var tjock och allt såg ut som om det var stendött och aldrig mer skulle kunna leva.

Den magiska förvandlingen är i full gång. Man kan nästan inte tro att det är samma värld.

Grönt är definitivt min favoritfärg. Och just den här tiden på året finns det en sån ofantlig mängd olika nyanser av grönt!

Liljekonvaljerna börjar knoppa sig och slår ut vilken dag som helst. Jag kan redan känna doften.

Jag har skjutit upp träningen hela veckan med motiveringen att det ska bli dåligt väder nästa dag, och att det är bättre att träna då. Men det har ju varit fint väder varenda dag! Och träningen känns faktiskt ganska oviktig när naturen håller på och exploderar härutanför. Gymmet kan vänta. Våren är kort.

Äppelträdets visa (Albert Theodor Gellerstedt)
Kom till min blommande kvist,
innan han fägringen mist:
vårstund är snart förbi!
Kom, liten spelande fink,
stänk in i strålande blink
välljud och harmoni.

Men det skall vara just nu!
Tiderna ändras, och du
kan ingen visa mer;
tiderna ändras, och jag,
böjd under frukter en dag,
brytes af stormen ner.


Kom! Det ska vara just nu! Just nu!

Inga kommentarer: