fredag 22 juli 2011

Onda lockelser

Läste en artikel i DN.se idag, om trafikanter som anländer till en olycksplats och tar fram telefonen - inte för att ringa 112, utan för att fota och filma dramat.

Jag blir äcklad och skäms för att vara människa. Skulle jag se det ske skulle jag nog bli våldsam.

Läste ett stycke ner en artikel om barnporrseländet. En underrubrik beskrev "veckogamla spädbarn i barnporrfilm". Jag klickade aldrig fram artikeln. Varför behövde jag veta detta? Behöver gemene man upplysas om detaljerna i sådant fruktansvärt övervåld? Är det i syfte att informera världen om att det finns så ruskigt, ruskigt sjuka människor, eller är det för att nyfikna äckel-svensson som har slutat bry sig, som inte har något samvete i kroppen, som lider av en outgrundlig skamlös nyfikenhet, ska ha ytterligare lite elände att vältra sig i?

Vad får människan ut av att snoka i andras misär?

Varför tycker jag själv om att se en riktigt otäck film om mord och tortyr på TV?

När blev vi så lockade av det onda?

Inga kommentarer: