måndag 29 augusti 2011

Kattkriget

Apatin är som bortblåst. Jag är utom mig av känslor.

Ilska, ängslan, oro, ledsenhet, förtvivlan, raseri. Det kokar i min människokropp.

Ordföranden i vår vägförening (vi bor i en liten by på landet med en gemensam väg som sköts av en vägförening) har satt upp ett anslag vid våra brevlådor att området besväras av vildkatter. Vildkatter?! Förlåt, menar herr Ordföranden Sommarkatter, som sommargäster matar och gosar med en sommar, för att sedan skita i dem när de åker hem till stan igen? Är det möjligtvis det herr Ordföranden menar? (Det pyser ur mina öron...)

Nu har därför styrelsen (läs herr Ordföranden) beslutat att här skall sättas ut kattfällor för att fånga in och avliva dessa katter. Ja men ni hör ju hur absurt det låter! Var och varannan permanent boende här i området har ju en massa katter som går ute!

Jag har kontaktat diverse instanser, bland annat kommunen, polisen och kommunes jägare, för att höra mig för vad som egentligen gäller, och vem som har utfärdat tillstånd för detta.

Det finns inga tillstånd utfärdade.

Att fånga katter i kattfällor och sedan avliva dem är en ytterst koplicerad process som skall godkännas av polisen och skötas av särskilt utsedda personer under strikt kontrollerade former. Bland annat skall katterna först veterinärbesiktigas och stallas upp i katthem en vecka.

När jag ringde upp herr Ordföranden och med ett mycket vänligt tonläge (jag tror man har mest att vinna på att vara saklig och vänlig) uttryckte min oro över förfarandet, och önskade klarhet i om det verkligen finns något tillstånd utfärdat, ljög han mig rakt i örat och snäste mycket oförskämt att han minsann hade följt alla regler till punkt och pricka.

Ljug-gubbe!!!

Både jag och ett par personer till har varit i kontakt med både polisen, kommunen och kommunens jägare för att efterfråga detta tillstånd, och fått till svar att något sådant inte finns.

Vad fan gör man? Jag sneglar mot Libyen, där kreti och pleti gått man ur huse för att uttrycka sin mening. För att störta regimen. Ner med kungen! Ut med påven! Försvinn, herr Ordföranden! Och ge fan i mina katter!!!

Inga kommentarer: