fredag 23 januari 2009

Allt jävla tyckande

Läste den här artikeln http://www.aftonbladet.se/wendela/barn/article4228319.ab på aftonbladet, om en gammal kvinna som fött barn. Och genast så kommer alla tyckanden fram. Det är "sjukt" och "omoraliskt" och "stackars lilla flicka" och "vad ska hända med barnet när hon dör?". Vad ska hända med DITT barn när DU dör? Kan du garantera att du inte dör i en bilolycka påväg till jobbet imorgon, eller får cancer och dör innan ditt barn har hunnit fylla 5?

Är det inte värre att vem som helst - missbrukare, pedofil, nazist - får skaffa barn? Skall vi nu börja införa en moralisk åldersgräns, så att vi inte riskerar att dö för tidigt i barnens liv?

3 kommentarer:

Tove Kungsholmen sa...

Vad är det som är "sjukt"? Och varför skulle det vara förbjudet att skaffa barn i en viss ålder?
Tycker ni hon verkar vara en person som sätter ungen på gatan när det är dags att lägga näsan i vädret?
Debatten om vem som borde ha rätt att skaffa barn börjar bli lite ansträngd...

Visst kan jag dö imorgon men risken att en mamma som föder vid 66 års ålder dör relativt tidigt under barnets liv är oerhört mkt större än att en mamma som föder vid 25 gör det. Det kan du inte säga någonting om.

Jag tycker att det är sjukt att få barn när man är så gammal. Okej om det hade funnits en pappa som var yngre men det verkar inte så. Och en "moralisk åldersgräns" - det behövs i normalfallet inte eftersom naturen har fixat det åt oss.

Du är naturligtvis fri att tycka som du vill lika mycket som jag är det.

Tove Kungsholmen sa...

Kopierade in din kommentar på min blogg och glömde radera stycket.

Tillägger att jag bara är en person och inte kan svara för vad andra tycker (iom att du skriver "ni"). Jag anser inte debatten om vem som har borde ha rätt att skaffa barn ett dugg ansträngd. Tvärtom är det väl utmärkt att det diskuteras. Enligt mig vore det ingen hit om vi skulle ha ett samhälle där de flesta skaffar barn i 60-70-årsåldern. Skulle du tycka att det var bra?

Syster Yster sa...

Jag tycker att ett samhälle där människor inte moraliserar i onödan skulle vara bra.

Du har rätt i att hon sannolikt dör tidigt i barnets liv. Förmodligen. Kanske. Synd. Men sjukt?

Nej, det tycker inte jag.

Och självklart har du rätt att uttrycka vad du tycker. Varför skulle vi annars sitta och blogga?