tisdag 13 juli 2010

Livet från den varma sidan

Kippar efter luft. Försöker påminna mig hur det var för ett halvår sen. 25 minusgrader, skottade snö på taket. Längtade efter sol och värme. Knähögt snötäcke överallt. Kallt. Mörkt. Skotta sig fram till bilen. Trafikkaos. Ännu mer snö. Ännu kallare. Is. Fruset. Dött. Raggsockar och yllefiltar. Elda i kaminen. Tända ljus och kura ihop sig i soffan. Längtan efter sommaren, blommor och dofter, sol, bad.

Nu är den här. Och jag dör. Undrar om jag lyckas minnas den här sommaren igen i vinter?

Har en ledig dag och sysselsätter mig med det man kan när det är 30 grader i skuggan. Läser en bok i skuggstolen. (Jag har köpt en skön solstol, men jag har den i skuggan under en björk.) Där sitter jag och läser. Just nu en novellsamling av Kate Larson. Kylig men underhållande. Hon har distans till livet och alla dess känslor.

Fyller badtunnan med kallt vatten. Den går ju faktiskt att bada i utan att elda. Har rengjort den omsorgsfullt och rensat bort mygglarver, dykbaggar, tallfrön och barr. Så rogivande att gå med fötterna i det kalla vattnet och vispa runt lite förstrött med håven. Den kostade 19 kronor på Karlsson. Sån't tycker jag om. Det tillfredsställer mig enormt att köpa någonting som jag har stor nytta av för under tjugolappen.

Diskar. En plåga att stoppa ner händerna i det varma diskvattnet. Men ett måste. I den här värmen samlas flugor och elaka bakterier i matrester och snusk. Köket måste bli rent. Mitt kök nås aldrig av direkt sol. Någonting jag har förbannat en hel del, men är tacksam för nu. Korsdraget mellan sovrummet och ytterdörren fläktar där jag står i trosor och bikiniöverdel och gnuggar besticken i det heta vattnet.

Ett telefonsamtal från Anki. Hon och Simon skall till Ekilla och undrar om jag vill hänga med. Bada kanske inte är så dumt? Jag kanske står ut med skrikande barn, feta kvinnor med överlastade kaffekorgar och kylväskor, uppblåsbara plastkrokodiler, parasoll och solbrända karlar med ölmagar och större bröst än mina, om jag bara får chans att svalka mig?

Nu gick strömmen. Vem behöver ström? Jag åker och badar.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hahahaha =) roligt skrivet.

pussipuss ses snart

/Nanna

Syster Yster sa...

Mmm, snart ses vi! Ska bli skönt att åka bort ett tag. Ska bli fantastiskt skönt att va ledig!