torsdag 17 februari 2011

Tänt var det här

Ledig dag igår. Var i Enköping och köpte tyg till Klänningen. Sen hos Nanna och gosade med Hannes. När jag kom hem vid 5-tiden upptäckte jag till min stora fasa att det stod lågor ur grannens skorsten. I vild panik sprang jag dit och bankade på hans dörr, och som tur var var han hemma och oskadd, hade inte märkt någonting alls.

Väntan på brandkåren kändes som en evighet medans vi stod och tittade på den eldsprakande skorstenen. Men till slut kom två brandbilar med en massa brandmän, bärandes på tunga syrgastuber och gud vet allt... (En tanke slog mig att de alla såg så unga och pojkaktiga ut, kan de ha varit ens 25 år? Men de slet och jobbade som om de aldrig gjort annat.)

Till slut var elden släckt och stackars José fick inte elda mer den kvällen. Jag bjöd över honom på en kopp kaffe för att trösta.

Usch vilken dramatik. Det är en av mina största rädslor, att det ska börja brinna i skorstenen. Detta är tredje skorstensbranden i vårt område den här vintern. Nu törs jag inte elda mer förrän sotaren har varit här! =(
Elda säkert i kylan!