tisdag 14 juni 2011

Arg som ett vildsvin

Jag är gräsligt förkyld och lättirriterad. Åkte ner till byn för att köpa sushi. När jag satt och väntade på min sushi som den fjunige lille japanen stod och rullade ihop (med samma handskar som han nyss hanterat kortläsaren med), satt jag och bläddrade i en lokaltidning, och jag fastnade vid en rubrik: "Ytterligare vildsvinsfall i Bålstas villaområden". Vildsvinsfall? Fall för vadå?

Jo, nån stackare som varit ute och gått med sin hund i skogen - med hunden lös - hade råkat på tio kultingar, vilka hunden gladd sprang fram till och busade med. Dock kom strax en 120 kilos ängslig grismamma och försvarade sina småttingar, varpå hunden bröt ett ben och ett revben.

Ja men givetvis är det hemskt och jättesorgligt, men knappast vildsvinens fel? Det följde långa emfatiska utlägg om hur vildvinen tränger längre in i människornas lugna villaområden och sprider skräck och terror och bökar upp trädgårdar.

Bull-fucking-shit, säger jag.

Det är människornas jävla villaområden som tränger längre och längre ut i naturen, som skövlar skog och tränger undan älgar, rådjur, rävar, fasaner, grävlingar, harar och vildsvin. Varför - jag undrar verkligen varför - flyttar man till ett villaområde mitt ute i ödemarken, tätt intill ett naturreservat, om man är så paniskt rädd för vilda djur?

Givetvis var de tvugna att drämma till med att BARNEN givetvis inte fick gå genom skogen ensamma.

När vildsvin började äta bebisar framgår dock inte.

Nä, dra in till storstan, ni som vill förpesta landsbygden med era fula gråa jättevillor och drädäck större än huset självt. Ni som lägger grus där det fanns gräs, ni som hugger ner alla träd för att få in ljus, istället för att njuta av trädkronornas lummiga skugga, ni som kör era SUV:ar in till stan och tillbaks varje dag och anser att det borde smällas upp lekparker i varje tätbebyggt område, och att hundar måste hållas kopplade i närheten av andra människor. Det finns platser för sådana som er, och de kallas FÖRORTER!

Inga kommentarer: