tisdag 21 juni 2011

Mammografi

Från och med nu är mammografi tillagt till min "saker jag helst inte gör"-lista.

Aj.

Tänk er ett par riktigt små, körtelsvullna och ömma bröst. Platta ihop dem i en maskin tills de blir ett par cm tjocka. Tänk er att det känns.

Men nu är det gjort! Och ultraljud också! Och halleluja, ingen tumör. Ingenting alls just faktiskt. Vad jag förstod hade jag en minimal, helt ofarlig cysta, som inte ens satt där jag känt en knöl. Allt annat är alltså helt vanlig bröstkörtelvävnad.

Så bra. Jag var aldrig särskilt orolig. Men man blir ju så uppjagad från olika håll att undersöka sina bröst kors och tvärs i tid och otid, så när man känner en knöl, som dessutom gör ont, så blir hajar man ju till.

Håpp, då är det bara cellprover jag måste möda mig iväg att göra. Blähh, har inte varit på många år. Men man borde.

Har i alla fall tagit TBE-vaccin! I alla fall första dosen. Får se om jag kommer ihåg påfyllningen om några veckor... Knepigt det där. Sen borde hälsan vara på topp. Och snart är det semester!

Inga kommentarer: