tisdag 7 juli 2009

Tur man har vakthund


Vaknade klockan tre inatt av att molly skällde. "Tyst", snäste jag och vände mig om. Men hon fortsatte. Tillslut var jag klarvaken och irriterad. Då hörde jag ljud från ytterdörren. Någon höll på att mecka med låset! "Nä nu jävlar", tänkte jag och tände alla lampor och dundrade ut i hallen, endast iförd T-shirt och trosor, och förmodligen med jordens schysstaste frisyr. "Caisa, det är några som försöker ta sig in i huset!" gormade jag. Jag slet upp dörren och mötte förövarna med en hotfull blick.

Där stod en medelålders kvinna och en kille i 20-årsåldern med ett gäng nycklar i handen och såg vettskrämda ut. Bakpå ryggen på kvinnan stod det "Nattpatrullen".

"Vad vill ni??" frågade jag bryskt.
"Ehh, vi kommer från hemtjänsten... Är vi inte hos Petersen?", svarade kvinnan. "Vi har fått ett larm..."

Jag mjuknade och förklarade att Herr John Petersen har flyttat och nu bor någon annanstans, och vid den här tiden hade även Caisa vaknat och kom uttumlande ur sovrummet.

Den stackars hemtjänstpersonalen hade inte fått förre ägarens nya adress, och förmodligen hade han ramlat eller nåt, och behövde hjälp. Jag förklarade ungefär var han bor nu, och de gav sig iväg under mången ursäkt och bön om förlåtelse.

Gud så galet det kan bli. Det roliga är att när jag öppnade dörren, så kaste sig min hund inte mot deras strupe, morrade och fräste, nej hon sprang och hämtade sin boll och trodde att de ville leka... Tur att man har vakthund...?!

2 kommentarer:

Viktigpettern sa...

Asg!! Bra hund;-)

STÅLAN sa...

Förstår att ni vart rädda tur att ni har hund min hade inte ens brytt sig:)