torsdag 24 september 2009

Tio Guds bud


Idag skall jag vara en god människa och leva efter tio Guds bud.

Men... Hur var det egentligen då?

1. Du skall inga andra gudar hava jämte mig. Lätt! Om man inte med "andra gudar" menar typ Facebook...bloggen...kaffe... Men jag lovar att inte börja tillbe Allah eller släppa in Jehovas vittnen eller nåt sånt.

2. Du skall icke missbruka Herrens, din Guds, namn, ty Herren skall icke låta den bliva ostraffad, som missbrukar hans namn. Nej för fan. Om man är sur så är det väl ingen idé att ropa "Jesus Frälsare, vad arg jag är!"?

3. Tänk på vilodagen, så att du helgar den. Men tänk för att det här blir inga problem, ser ni. Idag är min lediga vilodag och jag helgar den för fullt!

4. Hedra din fader och din moder, på det att det må gå dig väl och du må länge leva i ditt land. Se, här börjar det bli knepigt. Mamma och pappa är två senila gamla strutsar som jag visserligen älskar, men att helga dem... Jag får mest ta hand om dem känns det som. Kanske räknas det med?

5. Du skall icke dräpa. Den här biten är jag fantastiskt bra på! Spindlar lyftes varsamt ut ur huset och placeras ömt i gräset utanför. Nä, dräpa är inte min grej. Inte ens mördarsniglar, faktiskt.

6. Du skall icke begå äktenskapsbrott. Easy piecy! Jag är inte gift än! =) Skämt åsido... Behöver inte nån annan. Caisa ger mig allt jag vill ha.

7. Du skall icke stjäla. Det här brukar inte heller vara nåt problem, om det inte gäller pennor på jobbet. Jag är världssämst på att lämna tillbaks lånade pennor! Men jag kompenserar det med att ständigt lägga ifrån mig mina egna här och var...

8. Du skall icke bära falskt vittnesbörd mot din nästa. Man ska inte ljuga alltså. Jag brukar inte ljuga. Nån vit lögn slipper väl ur mig i obetydliga sammanhang då och då, men då får jag otroligt dåligt samvete. Dags att bättra sig där alltså!

9. Du skall icke hava begärelse till din nästas hus. Lätt som en plätt! Jag älskar mitt hus! Oavsett om det är stökigt, slitet, fult och omodernt. Mitt hem är min borg, and i love it! Men betyder det att man inte får sitta och dregla över vackra herrgårdar i tidningar och sån't också...? =/

10. Du skall icke hava begärelse till din nästas hustru, ej heller till hans tjänare eller hans tjänarinna, ej heller till något, som tillhör din nästa. Det är lugnt, grannens fru är gammal och ful. =) Fast han har en såg som jag är lite sugen på... Skämt åsido. Ditt är ditt och mitt är mitt. Men man kan ju dela!

Kort och gott har jag väl inte så mycket stora synder i mitt liv. Ska bli spännande att se hur jag lyckas idag!

1 kommentar:

Bosse Wanngård sa...

Jag ramlade in på din blogg jag vet inte hur.. Jo, det vet jag - man ska inte ljuga..- jag jobbar med research och behövde plötslig korrekta formuleringar i nya översättningen av De Tio Budorden. Så var det

Lysande skrivna kommentarer. Stämmer bra med min egen relation till Skriften. MEN ... det där med DRÄPA... Jag hoppas det bara gäller människor. Måste kolla. Jag gör som du med flugor och getingar och förvirrade influgna humlor. Men råttor, flugor, myggor... Är det såna' kräk också belastande vid eventuellt dräpande från min sida, då är det kört för min del :-)