lördag 26 juni 2010

Midsommar

Den lugnaste och mest behagliga midsommaren jag upplevt på mycket länge. Bara Caisa och jag, och Molly förstås, solen, mat och vin.

Vi käkade en smarrig sillunch i trädgården, sen gick vi bort till en äng i närheten där områdets gamlingar rest en midsommarstång och dukat långbord. Vi satt och tjötade en stund med dem och Molly fick undersöka allas pic-nic-korgar noggrant.

Sen åkte vi ner till Boskops-Arnö, en mysig ö några kilometer härifrån, gick en lång promenad ner till ett mysigt badställe. Jag och Molly badade och Caisa (badkrukan) tittade på. Vi satt i gräset och smaskade limemarinerade jordgubbar med mandelgrädde och hade det allmänt GÖTT.

Så småningom traskade vi hem, eldade i tunnan och grillade lite middag, lyssnade på avlägset dunka-dunka från festande grannar. När solen försvunnit från trädgården och myggen tagit över herraväldet gick vi in och glodde på Shutter Island, en film helt i min smak. Sen var tunnan varm och vi tog ett midnattsdopp i den och noterade att det både var skymning och gryning samtidigt och att fåglarna aldrig tystnat denna kväll.

Bara vi, inga måsten, inga krav. Ett ostädat hus, oklippt gräs i trädgården, en massa tvätt hängande på diverse ställningar, osminkad, håret på ända och iförd en alldeles för kort solklänning. Dagens motto: "Och...?".

Gud så jäkla GÖTT! Önskar jag orkade leva såhär oftare.

Inga kommentarer: