tisdag 21 april 2009

Acceptans, Karin!


En inte fullt lika kass dag.

Fortfarande strul med försäkringsbolag. Att det ska vara så jävla svårt. Här blir jag manglad av en långtradare och måste sitta i telefonkö och tjafsa om nåt jävla skadenummer, som ingen kan hitta, för att få min bil lagad!

Nåväl, jag känner att jag nått en något högre nivå av acceptans idag. Bilen är trasig. Och den kommer vara det ett tag. Och jag kan inte göra så mycket åt det just nu. Och jag har en hyrbil, som hans försäkringsbolag ska få betala, DYRT, i efterhand.

Så, jag dör inte. Jag är inte i fara. Allt fungerar faktiskt vid närmare eftertanke ganska bra, trots omständigheterna. Det är såhär nu.

Stop, Observe, Accept, Let go.

6 kommentarer:

Veronica sa...

SOAL - viktigt att tänka på. Använder mig av samma sak när jag känner att känslor och tankar rusar iväg i ett enda stort kaos fast jag använder ett annat samlingsbegrepp "Medveten närvaro".

Utan att verka allt för klyshig så brukar jag också tänka AA:s gylleneregel, "att acceptera det jag inte kan förändra och att ha mod nog att förändra det jag kan"

Önskar dig en fin dag vännen min.

Kram!

Syster Yster sa...

Ja det är bra ord, oavsett om de är klyschiga.

Medveten närvaro - eller mindfullness innebär ju till viss del acceptans, att vara i nuet fullt ut utan att döma. Det är nyttigt, men det är fan inte lätt.

Veronica sa...

Nej, det är inte lätt. Det är lätt att säga att man ska agera/känna/reagera på ett visst sätt när man inte står inför defacto att det svajar, men att VERKLIGEN använda sig av tankens kraft och (precis som du säger) acceptera att läget är som det är (utan att döma eller värdera sina känslor eller sig själv) är jättesvårt.

Jag brukar ofta tänka "Det här är livet!" This is the shit liksom. Bara att acceptera. Ingen ide att trycka ner sig själv, ge upp eller nedvärdera utan titta sig själv i spegeln och säga "Du är härlig! Mitt i allt ditt snurr så är du härlig! Och du liksom går omkring här och bara duger!"

Önskar dig en fin dag. Snart är det lördag. What´s up? Ska vi säga hej och hejdå till lilla torpet tillsammans då?

Kramar!

Syster Yster sa...

Mmm. Fast att säga att man är underbar är ju också att döma och värdera. ;) Knepigt det där. Det ska inte vara bra eller dåligt. Det ska bara vara.

Ja, du det skulle ju bli kanonväder i helgen! Kommer ni? Vore jättekul! Vet inte om så många fler kunde, men om inte annat ni, vi och Nanna och kanske Nazli. Blir sköj!

Ser förjävligt ut här, så det är skönt att vi kan va ute.

Veronica sa...

Att säga att "Jag är härlig!" är ju iofs en värdering, det har du helt rätt i. Men jag tror att vi högpresterande, själsliga och känslofyllda kvinnor är rätt duktiga på att NEDvärdera oss själva och då kan det aldrig bli fel att tala om för en själv att man är HÄRLIG oavsett dagsform, misslyckanden, tillkortakommanden eller annat knas.

Intressanta tankar. Du är intressant att bolla tankar med. Uppskattar mycket.

Ja vi kommer! Plingar dig på lördag och kollar tiden och vad vi ska ha med oss. Underbart med härligt väder - lättare för Ankan att vara ute också så slipper vi oroa oss för astman (hon har blivit känsligare på katter)

Kramen!

Syster Yster sa...

Det är helt klart nyttigt att kalla sig själv härlig! Det borde vi - särskilt kvinnor - bli bättre på!

Men i mindfullness är inte ordet "härlig" giltigt. Då skulle man behöva motivera "varför" man är härlig... Såhär: "Jag är härlig för att jag är så jävla snygg." skulle i ett medvetet närvaro tillfälle uttryckas mer som "jag är bekväm med mitt utseende och trivs och känner mig harmonisk med mig själv". Ser du skillnaden?

Sorri om det blev rörigt, jag har druckit lite vin. =)

Ring imorrn! Om vi ska kunna va ute kanske vi ska ses hyfsat tidigt, så de inte blir så kallt?

Ses imorrn!