tisdag 25 maj 2010

Ogräs

En ny dag. Ett vitt blad. En mulen dag i början av veckan i slutet av maj. Räkningar ska betalas. Varför får vi landstingsanställda vår lön först den 26:e? Helt värdelöst om man frågar mig! Det regnar. Mina nyplanterade perenner får vatten så att rötterna kan rota sig och blommorna kan slå ut. Förhoppningsvis snart. Jag har lagt många kronor på att få schyssta rabatter. Slitit ut min trasiga rygg på att rensa bort ogräs och gräva upp rotklumpar. Fast jag är lite för mesig, jag vill inte kasta något vackert. Så jag planterar om det "fina ogräset" nån annanstans. Vem bestämmer egentligen vad som är ogräs och vad som bara är gräs? Frågar man min syster (som är utbildad trädgårdsmästare) så är allt ogräs. Allt ska bort, bort, bort, kasta, bränn! Frågar man Sussie (också trädgårdsmästare) så är inget ogräs, förutom möjligen kirskål och kvickrot. Om det inte råkar växa nånstans där det är snyggt. Jag föredrar nog Sussies version. Den är snällast mot ryggen.

Inga kommentarer: