söndag 22 februari 2009

Ord, epitet, tillhörighet och identitet

Igår hade jag en diskussion med en arbetskamrat angående ordet NEGER.
Enligt henne - som är född i Afrika och har brun hy och svart, krulligt hår, och för övrigt är helt fantastiskt söt - är det fult, elakt och skamligt att säga NEGER. Det är enligt henne ett skällsord förknippat med förtryck och slaveri.

Jag minns en dag då jag inte kände henne så väl, då jag sa någonting i stil med "Åh, du är så brun och fin, jag vill också vara neger!" och hon blev jättearg på mig och tyckte jag var rasist. (?!?!?!?)

Diskussionen igår gick fram och tillbaka om huruvida ett ord i sig kan vara elakt, om det inte ligger någon ond andemening bakom. Jag hävdar, att så länge jag inte säger "negerjävel" eller något annat nedsättande, så är det inget fel att använda ordet neger för att referera till en viss etnicitet.

Hon å andra sidan menar att jag aldrig kan förstå varför hon vägrar acceptera ordet "neger", eftersom jag inte kommer från en etnisk minoritet som blivit utsatt för förtryck genom århundradena.

Visserligen är det så.
Men hur kan det komma sig att jag accepterar att människor använder ord som "flata", "lebb", "homo" mm utan att ta illa vid mig? Jag ser det som någonting poritivt! Jag ÄR ju faktiskt flata, och så länge jag själv inte värderar det som någonting negativt tar jag heller inte illa upp när någon säger det.

Jag tror att begreppet "neger" kommer vara fult, elakt och skamligt sålänge som negrerna själva väljer att tolka det så. Om de törs inse att de nu befinner sig i en värld och en tid utan slaveri och subventionerat förtryck, där de flesta faktiskt har lite av varje av nationaliteter i blodet, kanske de också kan sluta att hänga upp sig på ord och eptitet?

Är det inte meningen bakom orden som betyder något?

Eller är det som hon säger, att det här kommer jag aldrig att förstå...?

Jag är iallafall en jävligt BLEKVIT (ja, solbrännan sa good-bye typ första veckan efter semestern) FLATA.

3 kommentarer:

~Johanna~ sa...

Har haft de där uppe jätteofta på jobbet, neger för mig är inget negativt alls men precis som du skriver så är de alldeles förknippat med just slaveriet och förtrycket från förr.
Fast en mörk man på mitt jobb sa att de va tex ok att jag sa det, för vi kände varandra... men om vi inte gjort det o jag sagt neger hade han blivit stött...

En tanke jag haft är däremot att Negress är ok att säga, medans neger är fult... eller är de bara jag som missuppfattat det??


kram

Syster Yster sa...

Nej det stämmer, hon sade det igår, negerflickan. Att "negress" tydligen låter finare. Är det bara ett tyck och smak om vad som låter snyggt, tro??

Viktigpettern sa...

Min kompis Lars är neger och han beställer negerbollar när vi går ut å fikar. Han skämtar om sej själv på samma sätt som jag gör när jag säger att jag är en oupptinad seg norrlänning som behöver en lång startsträcka,,,=) vi är alla olika. Kan förstå att ord kan såra men jag tror man måste lära sej ha självdistans....som finnarna säger -90 % av finland ger de andra dåligt rykte=))