måndag 13 september 2010

Att välja

Jag tycker det skulle vara en självklarhet att man går och röstar! Det är liksom det mest fundamentala i en demokrati. Det är för detta människor har dött i århundraden - för att få vara med och påverka.
Och vad är det då vi röstar fram? Hade en halvhjärtad diskussion med en kollega på jobbet idag, som hävdade att hon är så "ointresserad av politik", så hon bryr sig inte. "Inga partier är bra ändå." (Nä, för inga partier debatterar om fritt inträde på Blue Moon Bar, nagellacksbidrag och landstingsbetalade silikonpattar...) Nu var jag dum.

Nåväl, mitt konsensus är att hon är för lat för att engagera sig. Jag tycker inte att politik är roligt! Jag tycker mest det är en jävla pajkastning på sandlådenivå. Men jag måste väl ändå ta ställning, och försöka sålla ut vilka av dessa jeppar som förmodligen gör minst skada och kanske till och med lite nytta.

Jag berättade att jag kommer att rösta på Miljöpartiet. "Men vadå, de vill ju höja bensinskatten massor! Du kör ju bil! Hur går det ihop??!", sa hon och trodde att hon hade kommit på mig med att rösta ogenomtänkt. Shit... Är det verkligen så folk tänker? Röstar människor enbart för sin egen skull? Tänker vi bara på vad som kommer gynna oss själva? Hur kan jag få mer pengar i plånboken, leva bekvämare och trygga framtiden för mina barn? Får vi vara så småsinta och själviska?
Vi måste väl se det hela ur ett något större perspektiv, än enbart "Miljöpartiet vill höja bensinskatten, så då kommer det bli dyrare för mig att åka bil, alltså kan jag inte rösta på dem". Det är ju bara rentav ointelligent!

Mina hjärtefrågor är och kommer alltid att vara miljön, värnandet om Moder Jord och alla de andra varelser som försöker leva här i samexistens med oss människor, biståndspolitik, integration och jämställdhet. Gör insatser för att bevara fred istället för att skapa krig. Utveckla våra spårvägar istället för att bygga nya motorvägar. Bevara landsbygden och bygg mer i tätorterna. Tvinga människan att välja förnyelsebar energi så långt det går. Tänk på någon annan än bara dig själv. Då blev Miljöpartiet ett naturligt val.

Och så är ju Maria Wetterstrand så gudomligt het... :D

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja bensinpris-frågan ÄR viktig för oss som bor på landsbygden.. Jag bor på Öland, men jobbar på fastlandet(inom vården dvs oregelbundna arbetstider). Åker jag bil över bron tar det mig 17 min till jobbet. Ska jag åka kommunalt tar det mig 2h vardagar, 3½h helger och om det är helgnatt 3½ h plus 4,5 km promenad... Tror inte MP direkt kommer satsa på tunnelbana under Kalmar Sund eller få KLT (kalmar LänsTrafik) trippla sina turer.. Möjligtvis under sommaren när alla storstadsbor vistas här...
Vi på landsbygden värnar om naturen precis som (om inte mer än) storstadsbor.. Men vi vill kunna behålla våra jobb och samtidigt ha råd att leva..

Syster Yster sa...

Hej Anonym! Vad trevligt med en kommentar från en okänd! =)

Jag vill bara förtydliga: Jag befinner mig i samma sits som du. Kan inte resa kollektivt till jobbet. Har 5,2 mil till arbetet och är helt beroende av bil.

Men jag röstar ändå på miljöpartiet i förhoppning om att de får igenom några av sina viktigaste miljöfrågor, som jag anser är viktigare i världen än min privata ekonomi.