torsdag 2 september 2010

Oundviklig höst

Den bara kom! Den sista veckan i Augusti var kall, rå och regnig, och så var den bara här, Hösten!

Jag kände att jag blev som snuvad på det sista som jag hade hoppats på skulle vara en varm Brittsommar med några sena bad och sköna dagar. Näpp. Bara att inse. Nu är det slut. Nu ska allt sakta vissna och dö igen. Som jag har slitit för att det ska blomma och vara fint - och så kort det varade! Så är det jämt. Men jag vänjer mig aldrig.

Det är en vacker och klar dag, och löven är ännu härligt gröna. Det är bara i luften man förstår att det har vänt. Kallt, fuktigt och genomskinligt klart.

Så vad kan man göra för att stå ut när mörkret sänker sig över trädgården och man fryser och snorar förkylt? Mitt recept på överlevnad är som följer:
Tio värmeljus spridda i huset.
Elda i kaminen.
Flera sköna filtar i soffan.
En rask promenad i det sista av dagsljuset, med varma kläder på, och sen:
Upp i soffan, under filt och med hund intill!
Känn doften av elden, hör det sprakande ljudet, känn värmen sprida sig.
Känn att livet ändå är rätt gott!

Inga kommentarer: